Syng dig glad 🎵 Fællessang i Gro
Vi synger den først tirsdag i måneden
Start: Tirsdag d.1.september kl.19 – åben for alle – Vi byder ind med en gratis aften
Tirsdag d.6.oktober, tirsdag d.3.november, tirsdag d.1 december
Tidspunkt: kl.19 – 20.15 + kaffe/te/brød
Pris: 75,-kr.
Fra efteråret 2026 har du mulighed for at deltage i et fredeligt, venligt og inkluderende fællesskab med fokus på sang og glæde. Vi mødes den første tirsdag i måneden og starter d.1.september kl. 19 – 20.15, med efterfølgende kaffe/te og brød.
Når vi synger sammen falder stresshormonerne og de gode hormoner i kroppen stiger. Begge dele er med til at styrke vores følelse af glæde og fællesskab*.
Mennesket har mange muligheder for at udtrykke sig og jo flere af dem vi bruger aktivt, jo rigere et liv kan vi få.
🎵
Undervejs i forløbet vil der være tid til at tale om sangene – de minder og følelser de ofte vækker til live hos os. Det kan være en sang, der blev sunget ved vuggen, i skolen, den første forelskelse, ved en bisættelse eller andet. Jeg vil også fortælle om sangene, specielt teksternes oprindelse og mere om, hvordan vores sundhed bliver påvirket af at synge sammen.
Sang og musik er et vigtigt udtryk og nogle af os er måske allerede i barndommen blevet frataget den mulighed, når ubetænksomme voksne har fortalt os, at vi ikke synger godt. Det kan føre til, at vi skammer os over vores stemme og derfor ikke bruger den til at synge. Stemmen er meget påvirkelig af vores følelser og sindsstemning. Vi kender alle fornemmelsen af, at stemmen svigter, når vi er nervøse eller bliver kede af det. Dette og stemmeskam viser, hvor vigtigt det er at blive mødt med, at alle stemmer er værdifulde, give plads til at udtrykke sig i sang og derved skabe stemmemod hos os alle.
Fra mine tidligere jobs som musikterapeut og musiklærer i folkeskolen har jeg erfaringer med, hvor stor betydning sang og musik har for alle menneskers velbefindende og for at skabe adgang til positive minder.
🎵
Vi vil blandt andet synge fra Højskolesangbogen. Højskolernes ophavsmand Grundtvig var en stor fortaler for fællessang og har blandt andet udtalt:
”Fællessang er ikke bare en opførelse af et stykke musik eller ren ”Cantate til Applaus” (Nikolai Frederik Severin Grundtvig 1828)
Allerede Grundtvig havde altså mærket og indset, at fællessang ikke drejede sig om at synge smukt, men om følelsen af inderlighed og samhørighed**.
Syng dig glad aftnerne vil blive ledet af Naja Bloch, der vil spille sangene på klaver. Naja er uddannet musik lærer og musikterapeut.
Booking:
Vi synger den først tirsdag i måneden
Tirsdag d.1.september kl.19 – åben for alle – Vi byder ind med en gratis aften
Tirsdag d.6.oktober, tirsdag d.3.november, tirsdag d.1 december
Tidspunkt: kl.19 – 20.15 + kaffe/te/brød
Pris: 75,-kr.
Vel mødt 😊
* https://videncenterforsang.dk/musik-hjerne-og-krop/ **https://cas.au.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/forskerperspektiv-faellessang-styrker-demokratiet


